Karolis Klimas: „Moterys visuomet mane gniuždo“
Karolis Klimas – Vilniaus Tilto gatvės
rašytojas, kurio pagrindinis šioje žemelėje tikslas - išleisti knygą apie savo
netikėtumų kupiną gyvenimą, moteris ir alkoholį, nuoskaudas ir tikslus. Tiesa,
Karolis jau gali pasigirti šūsnimi tekstų, kuriuos publikavo Literatūroje ir
mene, Šiaurės Atėnuose bei Metuose. Be to, įkvėptas vienintelės savo gyvenime
mūzos – moters, kurią vadina savo sielos bičiule, Karolis maždaug prieš pusmetį sukūrė
apsakymą “Juliana”, o kiek anksčiau literatų skaitymų vakare pristatė ir bene vieną
žinomiausių kūrinių “Kur dingo Tomas Morisonas?”. Šiuo metu Vilniaus
universitete Lietuvių filologiją studijuojantis vaikinas daug galvoja apie
tolimesnį savo kūrybinį kelią, žmones, besivaikančius stereotipų, bei tikro
menininko tikslus. Pats Karolis teigia, jog menininkas gali turėti tik vieną
mūzą, jos pastūmėtas savo tikslo gali siekti ir visą gyvenimą…
Būtent tokias temas gvildenome, ir kiek
sarkastiškai samprotauti su Karoliu bandėme gaudydami gaivaus oro
gūsius, prigulę dar ant žaliuojančios pievelės, esančios greta Vilniaus Vingio
parko...
Karoli, kada susidomėjai
kūryba? Kokie buvo tavo pirmieji žingsniai?
Aš nuo pat vaikystės norėjau būti rašytoju.
Būdami maži su sese netgi rašydavome straipsnius, leisdavome žurnalus, skirtus
tėvams, kuriuos jiems ir pardavinėdavome. Buvome tikri žurnalistai. Kiek vėliau
sugalvojau, jog noriu rašyti, tai rašydavau romanus vieno puslapio. Rašydavau
apie šeimos gyvenimą, kaip nusibosta gyventi su tėvais. Mama dar galbūt turi
žurnalą su orų prognozėmis ir kryžiažodžiais (juokiasi Karolis – aut. past.).
Tai taip tapai Tilto gatvės rašytoju…
Kokius jausmus tau sukelia ši gatvė?
Mano svajonė visuomet buvo gyventi
senamiestyje. Atsikrausčius į Tilto gatvę pradėjau gyventi savarankišką
gyvenimą. Atsirado proga įsivelti į įvairias avantiūras, viskas, gyvenant
atskirai, vyko visai kitaip negu gyvenant su tėvais. Be to, pradėjau studijuoti
- kuo prasčiau sekėsi studijos, tuo geriau sekėsi rašyti. Galiausiai mane
sužlugdė dvi moterys..
Na, o koks tavo kaip kūrėjo pagrindinis
tikslas šiuo metu?
Jau nuo mažens norėjau išleisti knygą –
tokia svajonė išlieka iki dabar. Būdamas dar vaikas galvojau, jog knygą
parašyti paprasta, bet užaugęs jau suvokiu, kad knygos parašyti iš karto
neišeis. Taigi rašau po truputį, nuo trumpų novelių, pavyzdžiui, “Fikcija”, iki
kiek ilgesnių kūrinių, tokių, kaip apsakymas “Juliana”. Kada nors gal
parašysiu ir ilgesnį romaną apie Tilto gatvę. Tai bus savotiška mano gyvenimo
autobiografija, net veikėjų vardų žadu nekeisti, už tai vėliau galiu būti
kritikuojamas. Apskritai dažniausiai veikėjų vardų nekeičiu, na, tik apsakyme
“Juliana” pakeičiau juos dėl idėjos.
Kadangi jau prasitarei apie apsakymą
“Juliana”… Papasakok išsamiau apie šio apsakymo pagrindinį personažą. Apsakymo
herojus, kurio vardas neminimas, yra pasimetęs, nuolatos galvoja apie merginą
Juliją, tačiau laiką leidžia su Ana, nors ši jam tėra paguoda, kažkoks
prieglobstis. Kodėl sukūrei būtent tokį personažą?
Tokia yra realybė – pagrindinis herojus esu
aš pats. Taip jau susiklostė, jog mano gyvenime buvo dvi svarbios
moterys: Julija realybėje yra Greta, o Ana - Marija. Su jomis abiem gyvenau
Tilto gatvėje tik skirtingu metu. Greta buvo pagrindinė mano gyvenimo moteris,
mano mūza, įkvėpėja, kurią mylėjau. Gaila, vėliau pasukome skirtingais keliais.
Tuomet mano gyvenime atsirado Marija, kuri buvo visiška priešingybė buvusiai.
Būtent su šia mergina gyvendamas pradėjau rašyti apsakymą “Juliana”. Visa
istorija gimė iš mano asmeninių patirčių, kuriozinių situacijų, kuomet
blaškiausi tarp šių dviejų moterų. Tiesa, kai kurie įvykiai yra išgalvoti,
tačiau personažų charakteriai bei išgyvenimai yra tikri, tad galiu teigti, jog
ši mano nelaiminga patirtis atsipirko, nes sukūriau šį nostalgišką apsakymą.
„<..> Jokia kita moteris
niekuomet neskyrė man šitiek dėmesio, o Ana visa tai, matyt, suprato kaip
savotišką priedermę: ji tarnavo pačiai vyro idėjai, kuri tarsi tekėjo jos
kraujagyslėmis. Už tokį atsidavimą ji reikalaudavo tik švelnumo ir tuomet
jausdavosi saugi ir mylima. Tik kažin ar aš mylėjau Aną ir ar išvis galėjau dar
kada nors mylėti, kai šitiek laiko praleidau ieškodamas paguodos pas kitas
moteris, bandydamas pamiršti tą, kuri vis dar turėjo mane. Net ir dabar,
sėdėdamas po temstančiu dangumi ir rausvais medžiais, rodos, šitaip toli nuo
žmonių, aš negalėjau pamiršti Julijos: ji buvo ir dangus, ir medžiai, ir ji persmelkdavo
visą orą, kuriuo aš kvėpavau tam, kad gyvenčiau. O kas buvo Ana? Turbūt
savotiška pakelės bažnyčia, kurioje nusikratydavau slegiančių prisiminimų;
netikras mano dievas, kurį prisiversdavau garbinti, kad atsikratyčiau to
vienintelio portreto, kurį pats nupiešiau. Julija buvo šedevras, o kartu ir
vienintelis tikras mano kūrinys.<..>“
Daugiausia dėmesio rašydamas skiri
moterims… Kodėl?
Na, net nežinau. Paprasčiausiai man taip
išeina, aš daugiausiai bendrauju su moterimis (juokiasi Karolis,- aut. past.).
Be to, man patinka aprašyti realius charakterius, jie man artimesni, į juos
įdedu dalį savęs. Tačiau daug kam, pavyzdžiui, labiau patinka esė “Kur dingo
Tomas Morisonas?”, nors man šio kūrinio personažas yra ganėtinai svetimas.
Apskritai, jeigu reikėtų pasirinkti, kurį kūrinį sudeginti – tai būtų istorija
apie Tomą Morisoną.
Visgi Tomas Morisonas tikriausiai
žinomiausias tavo personažas (2010 kūrinys „Kur pradingo Tomas Morisonas?“ buvo
apdovanotas Lietuvos rašytojų sąjungos literatūros fondo ir „Literatūros
ir meno“ redakcijos rengiamo geriausio metų apsakymo konkurso II-ąją premija,-
aut. past.) Kokius jausmus tau pačiam sukelia šis personažas? Juk jis
nusikaltėlis, cinikas, tuo pačiu tai žmogus, turintis lakią vaizduotę, gebantis
mintyse susikurti savo „tobulą“ pasaulį...
Man atrodo, jog paprasčiausiai mano
pasąmonė padiktavo man sukurti tokį kūrinį. Pamenu, ėjau kartą su drauge gatve
ir sugalvojau, jog būtų puiku parašyti apie vaikiną, sėdintį už grotų, tačiau
gebantį bet kuriuo paros metu išnykti. Iš pradžių net negalvojau, jog man
pavyks parašyti šį kūrinį, rodėsi, jog gausis nesąmonė, bet man pavyko,
pasisekė paprasčiausiai. Šis personažas kiek vėliau tapo netgi savotišku mano alter
ego, kadangi tai buvo pirmasis kūrinys, kurį viešai skaičiau literatų
skaitymuose bei dar keliuose panašaus pobūdžio vakaruose. Galbūt dėl to mane iki dabar
tapatina su Tomu Morisonu. Taigi, noriu to aš ar ne, tačiau šis
personažas yra stiprus mano paties atspindys.
„<..> Kas rytą atsikeldavau vis
kitokioje aplinkoje, jei tik panorėdavau, eidavau apsipirkti, turėdavau žmoną
ir vaikų, bet galėjau ir neturėti, nes vaikai man greit atsibosdavo; žmoną bet
kada galėdavau pakeisti meiluže arba dviem, arba būti viso pasaulio moterų
faraonu. Įsivaizduodavau net maistą, ir pastebėjau, jog tikrojo poreikis iš
lėto mažėja – pradėjau valgyti vos vieną kartą per savaitę, o likusią dalį
dėdavau po lova. Kartais net neatsikeldavau nuo gulto arba sėdėdavau žiūrėdamas
į vieną tašką beveik nekvėpuodamas, man užtekdavo įsivaizduoti deguonį, po
truputį išmokau sustabdyti ir širdies ritmą, ji plakdavo mano vaizduotėje, kaip
ir smegenys, visas protas pradėjo funkcionuoti mano fantazijose, nes aš tuo
tikėjau.<..>”
Ar esi vienas tų kūrėjų, kurie kurdami
užsidaro tarp keturių sienų ir atsiriboja nuo aplinkinio pasaulio?
Taip, kai rašau iš viso su niekuo
nebendrauju, niekam nesakau, ką veikiu. Mano dienotvarkė tokia: atsikeliu ryte,
sėdu ir rašau iki pietų, tada pažiūriu serialą, pavalgau, vėl parašau ir
galiausiai, kažkur 6 valandą vakaro, pasijuntu išsekęs, tuomet einu miegoti ir
laukiu kitos dienos. Per dieną parašau daugiausiai keturis lapus, nes daugiau
nebelieka jėgų kurti.
Ir neišeini iš namų?
Ne, mane tuomet užpuola nepaaiškinama
paranoja, bijau, jog mirsiu nebaigęs rašyti, bijau žmonių, baiminuosi susirgti
gripu ar panašiomis ligomis. Na, tiesa, nueinu tik į parduotuvę maisto
nusipirkti, nes badu mirti irgi nesinori (rimtai nusiteikęs pareiškia Karolis,-
aut. past.).
Iš kokių patirčių gimsta tavo kūrinių
personažai? Tavo paties, galbūt stebi aplinką ir tai įkvepia tave kurti?
Mano kūryba gimsta iš mano išgyvenimų,
pabrėžiu, jog tai mano autobiografinė kūryba, kurią aš tiesiog pagrąžinu. Šiaip
daug, kas man nutinka, nors ir atrodo neįtikėtinai, yra tiesa, jeigu parašysiu
romaną, jame netrūks neįtikėtinų dalykų. Tiesiog mano likimas taip jau
susiklosto – dažniausiai neįtikėtinai. Irvingas yra rašęs, jog jo gyvenimas
neįdomus, tad jis išgalvoja savo personažus – man to tikrai neprireikia. Be to,
aš nelabai ir mėgstu išgalvoti.
Kokie kūrėjai įkvepia tave kurti? Kokių
kūrėjų kūryba?
Mane įkvepia muzikos grupė “The
Doors” – mane labai žavi jų kūryba. Taip pat man patinka Gombrovičius,
Garbielis Garsija Markesas, Italo Calvino. Taip pat dar patinka Remarkas,
Hemingvėjus. Kalbant apie lietuvių rašytojus – man labai patinka Škėma. Na, o šiaip
nežinau, manau, svarbiausia yra turėti savo mūzą, jeigu aš būčiau nesutikęs
tokios, tikriausiai niekuomet nebūčiau pradėjęs rimtai rašyti.
Kadangi prakalbome apie kūrėjus… Galbūt
galėtum išskirti pagrindines egzistencines problemas, kurias išgyvena „doras“
kūrėjas?
Na, svarbi meilės problema, o su meile,
žinoma, atsiranda ir moterys. Tiksliai nežinau, ar tai egzistencinė problema,
tačiau gyventi be moterų labai sunku - jos visuomet mane gniuždo, jeigu kas
nors nutinka - 90 procentų skausmo suteikia būtent moterys. Didžiausia mano
išgyvenama egzistencinė problema yra mirties baimė. Pavyzdžiui, aš svarstau
eiti į klubą, o galbūt neiti, nes jame bus daug žmonių – jie gali mane užkrėsti
infekcijomis, nuo kurių galiu numirti. Tiesą sakant, retai sutinku žmones,
kurie tiek daug galvotų apie mirtį… (sarkastiškai samprotauja Karolis,- aut.
past.). Daugiau egzistencinių problemų aš neturiu..
Ar galime alkoholį bei nikotiną laikyti
menininko savotišku atributu?
Na, pavyzdžiui, cigarečių nerūkau, bet štai
alkoholis yra viena pagrindinių temų mano kūryboje. Paprasčiausiai ten, kur
alkoholis, atsiranda ir moterys. Be to, išgėręs net pamirštu mirties baimę, o
kai esu depresuotas tai vienintelis geras būdas atsipalaiduoti. Na, o šiaip niekada
nerašau išgėręs, rašydamas turiu jaustis gerai, tvarkingai dėlioti mintis.
Rašymui alkoholis tikrai nepadeda, jis skirtas linksmybėms.
Rašai neišgėręs, nerūkai cigarečių, tad
įdomu, pirmiausiai gimsta idėja ar ta idėja atsiranda tik pradėjus rašyti?
Turiu omenyje, personažų charakteriai, veiksmai, apskritai pats turinys?
Ar jis būna jau žinomas anksčiau ar tik rašiklį paėmus į rankas?
Net nežinau, sunku atsakyti, pavyzdžiui,
kuo ilgesnis kūrinys, tuo sunkiau užpildyti jo vidurinę dalį, nes reikia
sugalvoti kuo vaizdesnius įvykius, įdomias situacijas. Pavyzdžiui, rašydamas
“Julianą” įterpiau tam tikrus atsiminimus iš Tilto gatvės, o kai ką išgalvojau.
Bet yra apsakymų, kuriuos rašiau iš įkvėpimo, pavyzdžiui, “Mi mujer desnuda” ar
“ šešios Pink Floydų moterys”. Šiuos kūrinius parašiau per vieną dieną, iš
jausmo, juose netgi nėra aiškaus siužeto. Iš tiesų anksčiau net maniau, jog
apskritai galima rašyti tik iš įkvėpimo, bet pasirodo, jog iš tiesų taip nėra –
reikia pačiam susikurti tinkamą atmosferą bei atrasti įkvėpimą.
Kokius savo kūrinius galėtum išskirti?
Iš viso aš turiu keturis gerus
apsakymus, kitus būtų galima ir sunaikinti. Pirmasis, nuo kurio pradėjau geriau
rašyti, buvo “Mi Mujer desnuda” – jį parašiau susipažinęs su Greta (apsakymo
“Juliana” herojė Julija,- aut past.). Tuomet kūrinys “Kur dingo Tomas
Morisonas?”. Taip pat verta išskirti kūrinį “Šešios Pink Floyd'ų moterys” bei
apsakymą “Juliana”. Manau, šie kūriniai geriausiai atspindi mano kūrybą bei
pagrindinius jos bruožus.
Ką kūryba davė tau pačiam? Galbūt kūrybos
dėka į gyvenimą pradėjai žvelgti kitaip?
Pavyzdžiui, kai įstojau į teisę, nors ir
žinojau, jog noriu būti rašytoju, taip pat buvau kupinas noro tapti teisininku.
Deja, bet vėliau mano požiūris į viską ėmė keistis: Tilto gatvėje gyvenau kartu
su menininkais, šalimais gyveno ir Dominykas Vatiekūnas, tuomet susipažinau su
Greta (apsakymo “Juliana” personažas Julija,- aut. past.), kuri buvo menininkė
ir mane savotiškai pastūmėjo kurti. Laikui bėgant pradėjau nemėgti teisininkų,
kurie man ėmė atrodyti nuobodūs, pilki žmonės, siekiantys tik materialių
dalykų. Tiesiog užsigeidžiau nieko neveikti, tik rašyti ir rašyti…
Taigi, galima teigti, jog esi maištininkas,
galbūt ne savo veiksmais, bet savo vidiniais išgyvenimais bei kitokiu požiūriu
į gyvenimą…
Na, nežinau, nors ir negražu, bet aš esu
linkęs skirstyti žmones. Pavyzdžiui, teisininkai man yra vidutinybės, žmonės
neturintys didelių svajonių. Jų pagrindiniai tikslai – šeima ir geras darbas,
tačiau kas toliau? Na, o kadangi viskas turi tendenciją blogėti, tai nežinau,
ar kas nors gali keistis, žvelgiu galbūt pesimistiškai, bet man maloniau
gyventi bei būti su žmonėmis, kurie nesivaiko stereotipų, gali į gatve išeiti
nuogi, krėsti išdaigas, turi savo išskirtinį tikslą, kurio siekia. Aišku, aš
turiu draugų ir teisininkų ir jie yra puikūs žmonės, tiesiog niekuomet negali
žinoti, kada ir juos pasiglemš sistema.
Dėkojame Karoliui už pokalbį!
Karolio Klimo naujausią apysaką „Juliana“
galima rasti: www.tiltogatvesrasytojas.lt
kuo
Komentarai
Rašyti komentarą