Rap'o moterys (1 dalis)


Repas- tai tokia meno forma, kuomet mintys, dėliojamos baltame popieriaus lape, sklandžiai imamos reikšti muzikos fone. Trumpiau tariant, tai kūrybos ir minčių laisvė. Kadaise repas buvo viena svarbiausių saviraiškos formų jaunimo tarpe Amerikos getuose. Kiek vėliau, tvirtą lyrinį pagrindą turinti meno rūšis ėmė žengti Europos link, kur toliau plito repo idėjos. Kadangi repuoti pradėjo būtent vyrai, ši meno forma ilgą laiką buvo laikoma vyrišku „reikalu“. Visgi taip nėra. Tekstus į muziką paversti gali ir moterys, kurių yra tikrai nemažai ir jos turi pakankamai parako. Tad, pabandykime aptarti, kokios moterys sukėlė Hip-hop‘o subkultūros revoliuciją ir repą pavertė ne tik vyrišku „reikalu“?




Pirmoje šio straipsnio dalyje bandysime aptarti tik visiems gerai žinomas atlikėjas ir jų darbus. Atlikėjų top trejetuką sudaro: Queen Latifah, Missy Elliott ir Lil Kim. Tokį pasirinkimą lėmė tai, jog šios trys atlikėjos nesibodėjo žodžio „komercija“ ir tapo pakankamai žinomos ne tik repo scenoje.


Queen Latifah:


Queen Latifah - pirmasis vardas, kuris aplanko mintis vos pagalvojus apie repuojančias moteris. Ši repo muzikos atstovė į muzikos „gniaužtus“ pakliuvo 1988- ais metais. Savo karjerą moteris pradėjo beatbox‘indama grupėje „Ladies Fresh“. Na, o sulaukusi vos devynilikos metų mergina pasiryžo išleisti savo pirmąjį albumą, kuris įgavo "All Hail the Queen" (1989) pavadinimą. Albumo singlu tapo kūrinys "Wrath of My Madness", kuris tuo metu sulaukė didelio dėmesio ir puikavosi muzikos topų viršūnėse. Kitas feministinėmis idėjomis persismelkęs albumo kūrinys - „Ladies First“. Pastarasis netgi tapo savotišku Queen Latifah kuriamos muzikos skiriamuoju ženklu. Tai kūrinys pareiškinatis, jog ir moterys gali rimuoti, o „jeigu tu tuo netiki, tai tiesiog paklausyk šio rimo“ (eng. „If you don't believe, well here, listen to this rhyme“).



Tolimesniuose atlikėjos darbuose galime rasti feat‘u su tokiais atlikėjais kaip KRS-One, Tony Rebel, Nikki Di, Dr.Dre, De La Soul ir daug kitų. Štai ketvirtame atlikėjos albume, pavadinimu „Order In The Court“ (1998), kuris buvo dedikuotas Notorious B.I.G. bei Tupac‘ui, pasirodė ir reperis Apache. Šio reperio ir Qeen Latifah duetas veda iš proto.

Nepaisant puikios muzikinės pradžios, Queen Latifah ilgai neužsibuvo repo scenoje. Moteris dar 2003- ais metais pasuko soul/jazz/r&b keliais ir su šia muzika „draugavo“ penkerius metus. Po ilgos pertraukos atlikėja nusprendė vėl „įsisukti“ į repo muzikos „patalus“. Jau 2009- ais metais moteris grįžo su darbu „Persona“. Prie šio atlikėjos veikalo prisidėjo ir Dr. Dre bei LL Cool. Darbą „Persona“ reprezentavo ritmingas, netgi sakyčiau, labiau „pop“ nei „rap“ kūrinys „Cue The rain“.

Na, o apie kitus albumo kūrinius spręskite patys, visgi savitumo Queen Latifah kūryboje beveik neišliko. 

Nors naujame albume skambantys Latifah kūriniai yra kokybiškesni, ausis linkti verčia senieji atlikėjos darbai. Štai kūriniai „Mama Gave Birth To The Soul Children“, kartu su De La Soul bei "Wrath of My Madness", iš 1989- ais metais pasirodžiusio atlikėjos albumo „All Hall the Queen“, puikiai atspindi atlikėjos repavimo gabumus ir apskritai sąvoką „oldschool‘as“. Žavesio kūrniui suteikia ir atlikėjos akcentas.

Tiesiog "stogą nuraunantis", emocingas, chrakteringas ir kiek piktokas kūrinys U.N.I.T.Y dar kartą įrodo, jog Queen Latifah yra puiki rimų dėliotoja. 

Missy Elliott:

Kita Hip- hop subkultūrai nusipelniusi atlikėja yra ekstravagantiškoji Missy Elliott. Ši atlikėja gerai žinoma bene kiekvienam, kadangi yra ne tik muzikantė, tačiau ir prodiuserė bei dizainerė. Svarbu paminėti, jog Missy Elliott yra vienintelė reperė, kurios net penki albumai laikomi platininiais.

Atlikėjos muzikinės karjeros pradžia galime laikyti maždaug 1990 - uosius metus, kuomet Missy subūrė grupę „Fayze“. Šią grupę pastebėjo prodiuseris DeVante Swing. Jau labai greitai merginos išvažiavo į New York‘ą ir ten, pasislėpusios po nauju pseudonimu „Sista“, išleido savo studijinį albumą „4 All the Sistas Around da World“ . Šis albumas sulaukė teigiamų vertinimų ir iš klausytojų, ir iš muzikos kritikų. Albume skambantys kūriniai stipriai skiriasi nuo tolimesnių Missy Elliott solo darbų.



Po sėkmingos muzikinės karjeros pradžios Elliott ir toliau kilo muzikinės karjeros laipteliais. Ir štai 1997-ais metais išleido savo debiutinį albumą „Supa Dupa Fly“. Šis albumas taip pat buvo teigiamai įvertintas kritikų ir laikomas vienu geriausių moteriško repo albumu. Po šio albumo išleidimo į dienos šviesą, Missy Elliott tapo ir viena žinomiausių dailiosios lyties reperių. Šitaip atlikėja įrodė, jog moterys gali repuoti šiurkščiai, agresyviai ir tuo pačiu profesionaliai.


Su repere geriau susipažinti galime ir iš vaizdo įrašų, skirtų kūriniams: "The Rain (Supa Dupa Fly)", "Hot Boyz", "Get up Freak On", "One Minute Man", "Work It", "Pass That Dutch" ir "Lose Control". Šie kūriniai jau spėjo tapti hitais ir netgi tapo savotiška atlikėjos vizitine kortele.

Missy Elliott gali pasigirti ir visa puokšte išleistų albumų, o taip pat ir bendradarbiavimo su kitais muzikos kūrėjais patirtimi. Pavyzdžiui, atlikėjos vienu sėkmingiausiu darbu tapusį albumą „Under Construction“ (2002) (albumas buvo du kartus pripažintas platininiu) prodiusavo atlikėjos vaikystės draugas Timbaland. Šis prodiuseris prisidėjo ir prie kitų atlikėjos darbų. Galima teigti, jog tai yra žmogus nuo pat pradžių vedęs atlikėją populiarumo link.


Atlikėja taip pat atliko kūrinius kartu su Busta Rhymes, Ludacris, Ciara, Fatman Scoop, Pharell, Jay-Z ir dar daug kitų muzikantų. Na, o šios moters kūrinys „Ching-a-ling“ puikavosi ir gerai žinomo amerikiečių filmo „Step up 2“ garso takelyje.

Lil Kim:

Lil Kim - vienintelė reperė po Missy Elliott, kurios net trys albumai tapo platininais. Tokią sėkmę šiai moteriai neabejotinai atnešė bendradarbiavimas su reperiu The Notorious B.I.G. ir sėkmingas debiutas kartu su grupe „Junior M.A.F.I.A“.


Grupei „Junior M.A.F.I.A“ atlikėja priklausė iki 1996 metų. Vėliau mergina nusprendė žengti kitu keliu ir pradėjo savo solo karjerą. Tuo metu Lil Kim pasuko r&b muzikos link ir pradėjo įrašinėti savo studijinį albumą „HardCore“(1996). Šis atlikėjos darbas pakilo į trečiąją „Billboard“ r&b ir hip-hop muzikinių topų vietą. Vėliau darbas „HardCore“ buvo pripažintas platininiu. Na, o šio albumo singlu tapo kūrinys „No Time“, kurį mergina atliko kartu su reperiu Puff Daddy (vėliau P. Diddy). Šiame vaizdo įraše Lil Kim įkūnija tikrai seksualią ir charakteringą „mafukę“.


Daug dėmesio sulaukė ir kitas albumo kūrinys - tai „Crush on you“. Pastarąjį kūrinį atlikėja atliko kartu su „Junior M.A.F.I.A“ grupės nariu Lil Cease. Tai buvo puikus ir ritmingas darbas. Šio kūrinio pagrindinė garso linija paimta iš atlikėjo Jeff Lorber Fusion kūrinio "Rain Dance".

Toliau sekę atlikėjos darbai The Notorious K.I.M (2002) ir La Bella Mafia (2003) taip pat tapo platininiais. Daugiausia dėmesio 2001- ais metais sulaukė jungtinis kūrinys „Lady Marmelade“, kuriame kartu su Lil Kim buvo galima išgirsti Pink, Christina Aguilera bei Mya. „Lady Marmalade“ „Billbioard Hot 100“ topuose užėmė pirmąją vietą. Ankstesnė šio kūrinio versija, kurią atliko merginų grupė „Labella“, dėmesio buvo sulaukusi tik 1975- ais metais.

Štai kūrinys „Lighters Up“, kurio garso takelis priminė Damien Marley kūrinį „Welcome to Jamrock“ buvo pripažintas auksiniu. „Lighters up“ buvo išleistas dviems savaitėmis prieš pasirodadnt albumui „The naked Truth“. Tai buvo paskutinis albumas, kurį atlikėja išleido.

Šiuo metu Lil Kim galime pamatyti drauge su kitais muzikos atlikėjais. Tiesa, naujieji atlikėjos kūriniai nežavi, greičiau verčia susimąstyti: „Kur senoji Kim?“.

Štai tokios yra trys repui nusipelniusios moterys. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Karolis Klimas: „Moterys visuomet mane gniuždo“

Graffiti: ar visuomet naikinamos tik teplionės?

Radionas Petrovas: "Aerografija ir graffiti kaip kalvystė ir juvelyrika"